Писанка — одна зі стародавніх форм
українського народного розпису, у якому наші пращури втілювали свої прагнення,
віру.
Зрештою, писанка — це символ весни, сонця, повернення природи до життя.
Українське писанкарство Дніпропетровщини
було споріднене з писанкарством інших східноукраїнських земель у звичаях, обрядах,
символіці, орнаментиці, і водночас мало локальні ознаки, відмінні від інших
регіонів. По-перше, понятійні розбіжності, що виявилися в народній
термінології. Згідно з сучасною мистецтвознавчою класифікацією декоровані
великодні яйця селянської роботи поділяються за технікою виконання на такі
групи:
«Крашанки» - яйця, пофарбовані в
один колір, для чого їх занурювали в розчин барвника. Різновидом крашанок є
«мармурові» («мармуровані») яйця, щоб досягти такого ефекту, яйце або
занурювали в суміш ситового меду і відвареного сухого листя, або, найчастіше,
обліплювали клаптиками кольорової линючої тканини чи паперу, замотували
ганчіркою та варили в окропі.«Скробанки» («скрябанки», «дряпанки») – крашанки, декоровані малюнком кольору натуральної яєчної шкаралупи, для чого шар фарби продряпували гострим предметом до білого тла яйця.
«Писанки»
- яйця, декоровані в два чи більше кольорів і техніці воскового резервування.
Її основний принцип полягає в тому, що вкриті воском («зарезервовані», тобто
залишені для подальшої роботи) частини яйця не всотують розчин барвника, в який
його занурили, і зберігають первісний колір. Необхідну кількість кольорів
писанки добирають завдяки поступовому переходу від світлих фарб до темних.
«Мальованки» - яйця або деревяні точені форми, декоровані в два чи більше кольорів пензлевим розписом будь – якими фарбами.
Натомість, як стверджують старожили, на Дніпропетровщині будь –яке яйце,навіть дикої птиці, називається крашанкою: «гороб’яча крашанка», «дрохвиняча крашанка» тощо. Таке розширення значення крашанки походить від того, що слово «яйце» жителі Катеринославської губернії вважали за неподобне. Як хтось помилявся на слові, то ніяковів, а товариство дивувалося на нього, начебто почуло щось непристойне.
Відповідно до
цього великодні пофарбовані яйця завжди іменувалися за кольором: «червона
крашанка» - улюблена, «жовта крашанка», «зелена крашанка» тощо. «Дряпанками»
називали скробанки, а «писанками» - яйця, декоровані в будь-який спосіб у два
чи більше кольорів.
За нашими спостереженнями, такі поняття
подекуди збереглися в побуті дотепер, принаймні в сільській місцевості та селах
на території Новомосковського району, і навіть у Новомосковську та
Дніпропетровську серед людей похилого віку. Цікаво, що майстрині-малювальниці з
Петриківки, розписували звичною для них орнаментикою дерев’яні точені
яйцеподібні форми, та іменували їх «писанками» (хоча добре усвідомлювали
різницю), а свої нечисленні спроби у восковій техніці – «справжніми писанками».
Термін «мальованка» начебто співзвучний традиційному місцевому терміну
«кальовка» (фрагмент хатнього стінопису, перенесений на папір), вочевидь, не
прижився на Дніпропетровщині, можливо, через його сторонність.
.jpg)


.jpg)

.jpg)
Немає коментарів:
Дописати коментар